janamest.reismee.nl

Week 5

Ons laatste verhaal was ons bezoek aan Hoima. De chauffeur heeft ons keurig afgezet bij ons huis op Noah's Ark. Als dank een klein kadootje en twee avocado's meegegeven.

Zaterdag een dagje uitgerust bij een hotel in de buurt, daar gaan de kinderen in de vakantie heen om lekker te zwemmen. Daar onszelf maar op getracteerd. Boek mee en genieten.

Zondag zijn we vroeg vertrokken naar Kampala. Daar is een kerk genaamd Watoto Church. Een mooie dienst gehad, heerlijk veel (bekende) engelse liederen gezongen. Lijkt een beetje op Hillsong muziek. Echt mooie dienst gehad! Toen we uit de kerk kwamen (een grote tent zoals bij Opwekking) zagen we dat er donkere wolken kwamen opzetten. In taxi gestapt en snel terug gegaan naar Mukono, onderweg begon het al te druppen. In Mukono moesten we uit de taxi en eigenlijk overstappen op boda maar het weerbeeld liet dat niet toe. Stevige wind en donkere lucht lieten ons weten dat we beter konden gaan schuilen. Dus een soort cafe op gezocht met mooie naam 'Jesus is Lord'. Daar gegeten, kip met patat. Samen met flesje drinken, omgerekend € 2,00! Neem mij maar vaker mee uit eten! Ondertussen stortte de regen uit de lucht. Na drie kwartier werd de regen iets minder en maar besloten om taxi te pakken en ons bij mainstreet te laten afzetten. Nog even door de blubber naar Noah's Ark gewandeld en daarna begon het weer mega te regenen. Hieruit kan men concluderen dat officieel 'het regenseizoen is begonnen'! In de kerk bij Noah's Ark hoorden we dat we maandag terug konden naar ons vorige huisje...euh...oke, dan moet dat nog maar een keer gebeuren.

Maandagochtend het huis leeggeruimd en onze spullen weer in de koffers gestopt. Jan en ik zijn daarna de container ingegaan en hebben een flinke ruk aan het sorteren van de kleren kunnen geven. Een lange dag gemaakt, flink lopen zweten want het was erg zonnig en warm buiten. Om 5 uur konden we verhuizen, dus na dagje werken ook nog verhuizen. We zouden hulp krijgen om onze spullen te verhuizen. Maar dat geluid...wat komt daar nou aan? Ja hoor, het Oegandese verhuisbedrijf...een tractor met oplegger! Alle spullen werden op de oplegger gezet, inclusief onze eieren..en rijden maar! 'Mama, you may sit here!' En hij wees naar het zitje op de tractor! En daar gingen we, al bobbelend en denderend op de tractor, over het terrein. Onder toeziend oog van velen! Lachen hoor! Onderweg kieperden de twee stoelen nog van de oplegger af en kregen we verschillende takken tegen ons hoofd geslingerd van de bomen naast de kant van de weg. Toen nog huisje 4 weer opnieuw ingericht. Hier kunnen we de komende dagen in Oeganda wel wonen!

Dinsdag wakker geworden door regenval, hele dag somber weer gehad, regen en het was flink afgekoeld. Zelfs de lange broek met vestje uit de koffer geplukt! Ze lagen erg onderin kan ik je zeggen. Maar daardoor was prima weer om in de container te werken.

Woensdag weer de container ingegaan, hij is bijna klaar! In de avond naar een bijbelstudie gegaan voor de studenten hier op het terrein. Mooie uitleg over hoe je discipel van Jezus kan zijn in je leven. Elke dag, elk moment van je leven Hem zoeken door gebed, lezen in Zijn woord en uitleven het leven dat Jezus ons voor heeft gedaan!

Donderdag was het dan zover! De container is klaar! Stapels met dozen waarin de maten van de kleren zitten. Dozen met handdoeken, beddegoed, sokjes en slabbertjes! En nog veel meer (waardevolle) spulletjes gevonden! Klus is geklaard!

Ook contact gehad met onze kinderen want vandaag begint hun reis naar Oeganda! Morgen gaan ze vliegen en kunnen we ze zaterdag in onze armen houden! Avond weer gezellig spelletjes gedaan en vuurtje gestookt met Margreth en Marieke.

Vrijdag niet zoveel gedaan dan de telefoon in de gaten houden. En ja hoor...inchecken bij Schiphol ging niet helemaal naar wens. De handbagage koffer was te groot...namelijk twee wieltjes! Tssss..oke, schakelen en samen oplossing bedenken. Deel van de inhoud van die 'te grote' koffer verdeeld over andere koffers en handbagage. Maar wat nu met die 'te grote' koffer? Beetje jammer als ze die koffer zomaar moeten achterlaten op Schiphol.. Toen hebben de kids de koffer (heel slim) en wat overtollig spul in een kluis op Schiphol gezet. Kijken we later wel wie die koffer eruit gaat halen (kost namelijk wel 7 euro per 24 uur). De reis is verder goed verlopen.

Wij op zaterdag 02:00 uur het huisje uitgegaan, een chauffeur van NA heeft ons naar Entebbe gebracht. Even kopje koffie gedronken en wachten.. Om 04:15 uur landde het vliegtuig! Om 05:00 uur een smsje..'mam, het duurt wat langer voordat we naar buiten komen, hoor. Er is namelijk een koffer weg!' Neee, niet weer! Hahaha, beide reizen van familie Kramer precies eender verlopen! Dus wij wachten, en wachten...en nog eens wachten! Ondertussen smsjes wat er gaande was. Koffer niet aangekomen dus moest er een formulier ingevuld worden maar die dame achter de computer die 'was zo sloom en snapte er niks van', volgens Melanie. Da's typisch Oegandees, Welkom in Oeganda, kinders!l Om 06:30 uur konden we dan eindelijk onze schatten in de armen trekken! De rest van de dag rustig aan gedaan en hebben ze alle drie (!) wat tukjes tussendoor gedaan. Fijn om ze weer om ons heen te hebben, we gaan genieten van de komende tijd met elkaar! Aan het eind van de middag nog naar het verjaardagsfeestje van Margreth geweest.

Erik en Fennie

Wat fijn dat jullie nog een periode samen van Oeganda en elkaar kunnen genieten. Hele goede tijd toegewenst !!

Elske

Jaaaaa daar zijn Melanie en Stefan!! (snel nog even jullie verhaal van vorige week gelezen, die heb ik gemist) En zo gaat de tijd hard, maar geniet volop van de laatste dagen, en adem maar zoveel mogelijk Afrikaanse lucht op.. ! Geef je ze daar nog wat knuffeltjes van mij!? Liefs!