janamest.reismee.nl

Farm project

Tijdens ons weekend Tororo hebben we Dennis en zijn verloofde Caroline ontmoet. Dennis is een zendeling, een man naar Gods hart. Hij brengt, door zijn leven heen, de bijbel in praktijk. We mochten zien hoe hij een bewogen hart heeft voor weduwen en wezen.

Tijdens onze autorit naar Sipi Falls vertelde Dennis over zijn farm project (boerderij project) wat al sinds 2012 draait. Het raakte ons diep in ons hart.

Dennis vertelde dat hij dit project was begonnen in het dorp waar zijn vader en pleegmoeder nog steeds wonen. Hij heeft geinvesteerd in geiten.

Dennis is samen met zijn moeder op zoek gegaan naar 10 bewoners in het dorp die mee willen werken aan dit project.

Het project houdt het volgende in: De leden vormen samen een groep. Ongeveer 10 leden per groep. Ieder lid krijgt een geit te leen. Voor het ontvangen van de geit moeten de leden een overeenkomst tekenen. Dat ze de geit goed zullen behandelen qua eten, dat de geit eigendom blijft van het Farm project, dat er onderlinge controle is of men de geit goed verzorgd. In de overeenkomst staat ook dat de leden verantwoordelijkheid naar elkaar hebben, want als er van de geiten kwijt raakt/verkocht wordt, krijgt de hele groep een officiele waarschuwing. Mocht er weer een geit weg zijn, raakt namelijk de hele groep de geiten kwijt! Zo zorgt dit Farm project ervoor dat men elkaar onderling helpt met het verzorgen van geiten. Hiermee wordt de onderlinge controle en verantwoordelijkheid sterker en leeft een gemeenschap weer op.

De leden mogen de geiten onderling laten dekken. Dit moet ook want het eerste geitje dat geboren wordt gaat weer terug naar Farm project om daarmee weer een nieuwe groep te vormen. Maar de overige geitjes die daarna geboren worden, zijn voor het lid zelf! Men mag dan zelf besluiten of men het geitje houdt, verkoopt of slacht.

Door dit project worden de mensen uit hun isolement gehaald, is er onderlinge controle en moet men verantwoordelijkheid dragen om hun armoede te bestrijden. Uiteindelijk zal het lid er geld mee kunnen verdienen en moet armoede een stap terug doen in het leven van deze leden!!

Dit project raakte, zoals gezegd, ons hart. We hebben daarop besloten om dit project te zegenen met een financiele gift die we hadden ontvangen in Nederland.

Dennis was zo blij en dankbaar naar God! Toen besloten om een dag aan het weekend erbij te plakken. Dennis wilde namelijk een meeting (vergadering) hebben met de leden van de eerste groep, veelal weduwen, en met leden die graag aan een nieuwe groep toegevoegd willen worden. En hij wilde graag dat Jan en ik erbij waren om te zien hoe dat gaat. Uitgelezen kans om de wereld van het echte Afrika in te duiken.

Dennis heeft ons maandag opgehaald en de rit naar zijn village gemaakt. Onderweg stopte hij langs de kant van de weg. Dennis ging ananassen kopen voor de weduwen die hij later die dag zou ontmoeten! Bij zijn dorp aangekomen werden we hartelijk ontvangen door vader en moeder. Gelukkig hadden we van Carin 'les' gekregen in de tradities van Afikaanse relaties. Zo kon ik respect tonen naar de vader door te knielen en zo hem te bedanken voor zijn gastvrijheid om ons te ontvangen.

Een aantal vrouwen hadden het bericht niet ontvangen dat er een meeting zou zijn. Moeder stelde voor om dan maar langs de vrouwen te gaan en ze op te halen. Wat een belevenis! Daar zien ze nooit mzungu's en nu staan er twee in hun dorp!! Kinderen waren enthousiast en toch beetje bang... De laatste mevrouw die we gingen bezoeken woonde erg ver bij het dorpje vandaan. Daar met de auto heen gereden, zover het pad ons kon brengen Rest gelopen in de brandende zon. Daar stond een huisje, een hokje van planken,waar eerst de kippen eruit werden gegooid. De kippepoep op bankje werd met jurk schoongeveegd zodat we binnen konden komen. Dennis heeft met haar gepraat. Ook zij had een jonge geit die weer in project opgenomen kon worden. En dat na een jaar meedraaien!

Toen weer terug naar het huis van vader en stiefmoeder. Op terugweg stopte Dennis bij klein winkeltje. Daar ging hij 25 kg rijst en suiker halen om dat ook aan de weduwen te geven. Deze vrouwen eten bijna nooit suiker, wat zullen ze blij zijn!

Terug bij ouders van Dennis zaten daar op de grond de weduwen en andere leden. Ook waren er nieuwe leden aangeschoven. Handjes geven en buiginkjes gemaakt, de kennismaking was gedaan.

Tijdens de vergadering konden vragen gesteld worden. Een enkeling deed verzoek tot upgrading. Dat wil zeggen dat ze voor een koe willen zorgen omdat ze de verantwoordelijk aan konden. Dennis gaat dat samen met zijn moeder beoordelen. Blijkbaar waren er al 3 koeien uitgegeven waarvan er een drachtig is en de nieuwe koe na de bevalling weer het project in kan.

Na de vergadering werden de geitjes, die ondertussen waren gebracht door familieleden, verdeeld onder de nieuwe leden. 6 geitjes, ieder lid moest een loodje trekken en de geit werd overhandigd. Wat geweldig om erbij te zijn. Foto's gemaakt voor Dennis zijn administratie, want ook dat had hij goed op orde.

En daarna kregen de aanwezige leden allemaal een bord eten. Maar wij, mzungus's, eten niet samen met de anderen, nee wij moesten in de woonkamer bij de vader, oom van Dennis en zijn broer zitten. De moeder en Caroline moesten in de keuken eten. Zo is de traditie in Afrika. Het eten goed laten smaken. Rijst, groenten, bonenprut en geitenvlees is best te eten behalve de darmpjes, die heb ik maar op mijn bordje laten liggen.

Na het eten mocht Jan de zakjes rijst en suiker en ananassen uitdelen. Wat een feest zeg! De dames gilde van plezier toen Jan op zijn knieen voor hen boog en de spullen overhandigde. Sommige dames trokken Jan in hun oude armen van dankbaarheid. Dan hou je het niet droog hoor, achter de camera!

Nadat de dames waren vertrokken nog een waka-lamp uitgedeeld aan oude dame. Deze prachtige indrukwekkende dag met Dennis en zijn familie afgesloten met gebed. Want God alleen komt toe alle lof en eer en zijn wij mensen slechts werktuigen in Zijn Hand!

Jacomine

Mooie verhalen, prachtig geitenproject !! groet van hier .

Jan en Gerda

Wat een Zegen dat jullie zoveel mooie projecten zien en er ook wat kunnen doen.

francien&arend

Wat een prachtige belevenissen! heel veel zegen toegewenst! Groeten

Carla

Wat gaaf!